Tryggere betaling i 2021

Av

Sikker nettbetaling

Kjøp og salg av varer og tjenester over nett blir stadig mer populært. For hvert år som går ser vi en enorm vekst i etterspørselen av varer på nett. Dette gjelder naturligvis også for serveringsbransjen, spesielt etter alle endringene i løpet av det siste året.

EU sitt direktiv om betalingstjenester (PSD2) krever nå at alle elektroniske betalinger må godkjennes via sterk kundeautentisering. Dette innebærer betalinger både i nettbutikker og apper. Din betaling kan bli avvist dersom kravene ikke oppfylles.

Hva er PSD2?

PSD2 (Revised Payment Services Directive) er et nytt EU-direktiv som regulerer betalingstjenesteformidling i EU og EØS. Direktivet medfører nye sikkerhetskrav som blant annet skal kunne bidra til å styrke sikkerhet og forhindre svindel ved elektronisk betaling. Alle betalinger som foregår elektronisk må i dag godkjennes gjennom sterk kundeautentisering. Dette betyr at du som kjøper må bekrefte handelen gjennom to av tre tilgjengelige tofaktorløsninger:

  • Betalingskort, kodebrikke, telefon eller nettbrett
  • Biometrisk identifisering (fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning)
  • PIN-kode eller passord

I Norge er ikke bruk av autoriseringstjenester noe nytt. De fleste av oss er godt vant med å bruke BankID både for innlogging til offentlige nett-tjenester, til signering av elektroniske dokumenter og i sammenheng med banktjenester. Det har også har lenge vært brukt for både pålogging i nettbank og app, og for bekreftelse av kjøp i nettbutikker.

Godkjenning via BankID tilfredsstiller kravene om sterk kundeautentisering ved at du godkjenner med telefon/kodebrikke og passord. Ved handel over nett med elektronisk betaling er følgende tjenester godkjent for signering:

  • BankID
  • BankID på mobil
  • Sbanken App
  • Kodebrikke
  • SMS

Hva skjer hvis betalingen blir avvist?

Hvis det er dekning på kortet, men din betaling likevel blir avvist, må du kontakte forhandleren og høre om de har en alternativ løsning for betaling. Så lenge betalingen skjer elektronisk må de nye retningslinjene følges.


Yoordi med Vipps, så er det løst!

Hos Hartek ønsker vi å kunne hjelpe alle våre kunder i serveringsbransjen med å forholde seg til de nye kravene, for å hindre at slike situasjoner oppstår, gjennom våre skreddersydde løsninger og døgnåpne support. Vipps er et populært alternativ for bedrifter som ønsker å kunne tilby elektronisk betaling over nett. De fleste kjenner godt til appen, og den gjør hele transaksjonen rask og smertefri for både kunde og bedrift. Hvis du og din bedrift ønsker å dra nytte av Vipps sin betalingsløsning eller har spørsmål til elektronisk betaling generelt, ta gjerne kontakt, så veileder vi deg gjennom prosessen.

21 39 01 02   kontakt oss!

Relaterte artikler

Meny

Innstillinger

Del